Vilsarion
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Spis cech armii

Go down

Spis cech armii Empty Spis cech armii

Pisanie by Mistrz Gry Nie Mar 29, 2020 8:18 pm

Spis cech armii

Każda armia (lub flota) ma domyślnie 10 punktów siły, koszt utrzymania, jakiś swój krótki opis oraz przywódcę. Jednak o ostatecznej sile armii w starciu z inną armią decydować będą jej cechy - armia złożona z wyszkolonych ciężkozbrojnych będzie mieć poważną przewagę nad armią chłopów z widłami. Niektóre cechy są całkowicie sytuacyjne i w określonych sytuacjach mogą być pozytywne a w innych negatywne. Niektóre cechy możemy wymyślić sami - dlatego warto obserwować ten spis, bo będzie on cały czas aktualizowany.

Spis podzielony jest na kategorie. W niektórych kategoriach można mieć wyłącznie jedną cechę, a w innych kilka. Niektóre cechy się wykluczają.

Rodzaj utrzymania

Rodzaj utrzymania określa, w jaki sposób płacimy za nasze armie. Dana armia może mieć tylko jeden rodzaj utrzymania.

Pospolite ruszenie - tego typu armia przypomina organizacją armie feudalne czy klanowe. W czasie pokoju nie ponosimy utrzymania za tego typu armię, ale jeśli chcemy jej użyć w agresji na inne - musimy ją zwołać, co zajmie nam turę. Gdybyśmy to my byli zaatakowani, armia zwołuje się właściwie sama, bez czasu oczekiwania. Póki armia jest zwołana, musimy ją utrzymywać - najczęściej w żywności.

Armia zawodowa - tego typu armia przypomina organizacją profesjonalne armie późnego średniowiecza i wczesnego renesansu. Dzięki temu nie musimy jej zwoływać i możemy jej od razu użyć do działania. Minus jest taki, że musimy nie tylko dbać o pensje żołnierzy, ale również konserwację ich wyposażenia - najczęściej w złocie, ale niekiedy też towarach handlowych.

Armia magiczna - armia została przywołana na ten świat, a stwory lub istoty w niej uczestniczące muszą być podtrzymywane przez magów. Utrzymanie armii kosztuje potencjał magiczny.


Kompozycja armii

Kompozycja armii określa, z jakich głównie sił składa się dana armia. Zasadniczo im kompozycja jest droższa do wystawienia, tym armia jest droższa do zakupienia i mniejsza. Poniższe kompozycje dotyczą wyłącznie armii lądowych.

Lekka piechota - armia złożona jest przede wszystkim z tanich i łatwych do zastąpienia żołnierzy. Włócznicy, topornicy, łucznicy - to wszystko składa się na lekką piechotę. W otwartym polu lekka piechota otrzymuje poważny minus do starcia z armią ciężkozbrojną (-5), ale w gęstym lesie lub górach sytuacja wygląda inaczej. W starciu z ciężką kawalerią na równinie lekka piechota zostanie właściwie zmiażdżona (-10.). Liczy sobie około dwadzieścia tysięcy wojowników.
Ciężkozbrojna piechota - armia złożona jest z żołnierzy bardzo dobrze wyposażonych i z konieczności wymagających większego szkolenia. Znajdą się w tej kategorii spieszeni rycerze, halabardnicy, pikinierzy, kusznicy czy tarczownicy. Liczy sobie około dziesięć tysięcy żołnierzy.
Lekka kawaleria - armia złożona jest przede wszystkim z lekkozbrojnych wojowników na koniach. W jej skład wchodzą wszelacy harcownicy, strzelcy konni, turkopolowie, kozacy i tym podobni jeźdźcy. Armia bardzo mobilna. Liczy sobie około pięć tysięcy ludzi.
Ciężka kawaleria - armia złożona jest przede wszystkim z ciężkozbrojnych wojowników na koniach. Jedna z najdroższych kompozycji armii, ale za to we właściwych rękach - bardzo zabójcza. W skład tego typu armii wchodzą wszelakie formacje w rodzaju rycerzy, katafraktów czy innych pancernych. Jest bardzo droga w utrzymaniu. Liczy sobie około dwa tysiące ludzi.

Poniższe kompozycje dotyczą wyłącznie floty.

Flota łupieżcza - flota przystosowana jest do prowadzenia szybkiej walki w rodzaju “atak i ucieczka”. Ta flota służy głównie do napadu na szlaki handlowe i szybkiego transportu wojowników, którzy mogą złupić wybrzeże wroga. W starciu z innymi rodzajami floty radzi sobie raczej kiepsko. Jest za to dosyć tania.
Flota konwencjonalna - flota jest przystosowana do ochrony szlaków morskich i projekcji siły na dużych obszarach morskich. Najlepiej sobie radzi z innymi rodzajami okrętów, ale twierdze morskie mogą stanowić dla niej poważne wyzwanie.
Flota artyleryjska - flota została zbudowana w głównej mierze do walki z nadmorskimi twierdzami wroga. Posiada największą siłę ognia ze wszystkich flot, ale za to najmniejszą mobilność.

Doświadczenie

Każda nowa armia zaczyna z początkowym poziomem doświadczenia z trzech. Mistrz Gry może podnieść danym armiom poziom doświadczenia na skutek działań fabularnych gracza, albo dobrze przeprowadzonych kampanii wojennych, w których armie brały udział. Różnice między poziomami wynoszą zawsze 3 siły. Są to:

Żółtodzioby - armia dopiero co powstała i żołnierze wchodzący w jej skład dopiero co nauczyli się posługiwać bronią.
Weterani - armia posmakowała już trochę krwi, a w jej skład wchodzą doświadczeni żołnierze.
Doborowi żołnierze - armia ma już za sobą długie szlaki wojenne, a w jej szeregach służą legendy pól bitew.

Zatem różnica między żółtodziobami a doborową armią wynosi sześć punktów.


Inne

Wszelkie inne cechy, które mogą armii pomagać lub przeszkadzać w realizacji jej zadań. Przydatność niektórych cech zależy od sytuacji, w której dana armia się znajdzie. Niektóre cechy z tej kategorii armia może nabyć w trakcie werbowania, a inne dopiero po jakimś czasie lub działaniach ze strony gracza.

Kompania karna - cecha możliwa do nabycia przy werbowaniu armii. Złożona jest przeważnie z przestępców lub przeciwników politycznych/religijnych władzy. Tego typu armii nie trzeba płacić żołdu (brak kosztu utrzymania w złocie), ale ponosi cięższe straty w walkach, może być niezdyscyplinowana, a w specyficznych sytuacjach może zwrócić się przeciwko właścicielowi.

Flota piracka - cecha możliwa do nabycia przy werbowaniu floty. Flota nie walczy pod banderą swojego państwa i zajmuje się łupieniem okrętów innych państw. Nie ponosimy kosztów jej utrzymania, ale mamy mniejsze zyski z łupów. Może też wybuchnąć skandal, jeśli zostanie udowodnione, że flota należy do nas.
Mistrz Gry
Mistrz Gry
Admin

Liczba postów : 88
Join date : 26/03/2020

https://vilsarion.forumpolish.com

Powrót do góry Go down

Powrót do góry


 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach